16 December 2014

Memaknai Amin Dalam al-Fatihah

[Kredit]

Jika saya tanya mengapa dalam solat berjemaah, para jemaah akan beramai-ramai mengaminkan bacaan al-Fatihah oleh sang imam dengan penuh lantang, nyaring dan mendayu-dayu, saya pasti ramai daripada anda dengan yakinnya akan menjawab kerana al-Fatihah itu sendiri merupakan sebuah doa.

Anda bijak. Anda benar.

Namun sekiranya saya bertanyakan kepada anda, mengapa surah al-Fatihah itu begitu haibat dan pawer sehingga ia wajib dibaca dalam setiap rakaat solat, tidak kiralah solat apa sekalipon hatta solat jenazah sekalipon...

Atau mengapa gelaran untuk surah al-Fatihah itu adalah umm al-Quran atau ibu kepada al-Quran...

Atau mengapa nama surah al-Fatihah itu sendiri adalah al-Fatihah, yakni pembuka (pembuka kepada al-Quran)...

Saya pasti ramai yang akan terkial-kial dan terkulat-kulat untuk menjelaskannya.

Tidak mengapa, jangan khuatir. Ia tidak akan menjejaskan kewibawaan anda atau reputasi anda sebagai bekas pelajar terbaik SPM sekolah suatu ketika dahulu. Namun kehenseman anda mungkinlah tercalar sedikit. Eheh.

Saya yakin bukanlah suatu masalah yang besar untuk anda mendapatkan khidmat Syaikh Gugel atau Ostad Wiki untuk merungkaikan keserabutan anda dek soalan-soalan saya di atas. Bukan juga suatu masalah untuk anda mencari mana-mana tafsir yang sesuai untuk memberikan anda jawapannya.

Namun ijinkan saya untuk berkongsikan beberapa perkara yang sangat menarik tentang surah yang cukup menggugah ini menurut sudut pandang saya yang marhaen ini, berdasarkan ilmu di dada yang sekelumit cuma. Alahai. 

Ehem. Betulkan tali leher dan tempat duduk. Ok dah lama tak buat kerja-kerja ni. Wahahaha.

Pertamanya, ia dinamakan surah al-Fatihah (pembuka) adalah kerana ia seolah-olahnya membuka pintu masuk untuk kita lebih memahami dan memaknai surah-surah yang lainnya. Menurut Amr Khaled di dalam Khowatir Qurannya, tema dan mesej-mesej penting yang terkandung dalam setiap surah, terkandung juga di dalam al-Fatihah. Mudah kata, al-Fatihah adalah kunci untuk memahami surah-surah yang lainnya.

Wah, sumpah kool bukan??

Maka tidak hairanlah juga yang al-Fatihah ini digelar ibu kepada al-Quran; kerana sepertimana anak-anak kecil yang apabila tidak pasti akan sesuatu akan bertanyakan kepada sang ibu, al-Fatihah seakan-akannya menjadi rujukan kita apabila kita gagal memahami atau menghayati keindahan surah-surah lain. 

Keduanya, mesej-mesej yang ditekankan di dalam al-Quran sebenarnya menyimpulkan tujuan hidup kita di muka bumi ini. Lafaz di dalam surah al-Fatihah adalah manifestasi kepada keimanan kita kepada Allah, Tuhan Pemilik bagi segala-galanya dan juga ar-Rasul SAW, utusan yang dihantar Allah untuk membimbing kita.

Dari aspek bahasa, lafaz


إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ

adalah suatu jeritan terdesak meminta pertolongan agar diselamatkan. Kata 'nastain', yang sama maksudnya dengan 'istinaa' yang bermakna meminta pertolongan, berasal dari kata akar 'aaun' yang menggambarkan permintaan pertolongan dalam keadaan kita benar-benar sesak dan sempit.

Dari aspek makrifahnya pula, lafaz ini menggambarkan keimanan dan kebergantungan kita yang total kepada Allah semata-mata. Ia merupakan kesaksian seorang hamba yang marhaen lagi lemah, yang mengakui bahawa di sana ada suatu kuasa yang agung dan hebat, yang sempurna dan tiada cacat celanya. Inilah manifestasi 'ubudiah (perhambaan) kita sebagai makhluk ciptaan kepada Sang Pencipta. Kerana itu ia dimulakan dengan 'na'budu'; lambang kehambaan dan kemarhaenan kita di sisi Allah.

Manakala lafaz

ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ
صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّي

adalah pengharapan kita sebagai hamba yang lemah, agar ditunjukkan kita jalan dan caranya bagaimana kita dapat mencontohi assabiqun al-awwalun (golongan terdahulu) yang terlebih awal menelusuri jalan ini. Perhatikan bahawa konteks ayat ini merujuk kepada sesuatu yang sudah berlaku (Baca: Past tense) - qudwah sebenar kita adalah mereka yang telah syahid di atas jalan ini; mereka yang masih hidup belum tentu lagi akan dapat berjaya mengharungi kehidupan ini dengan penuh bergaya. 

Ia juga adalah isyarat bahawa dalam menjalani kehidupan kita sebagai khalifah Allah di muka bumi ini, kita memohon agar dibimbing dan diberikan petunjuk agar kita dapat memakmurkan alam buana ini sepertimana yang pernah berjaya dilakukan oleh golongan terdahulu. Dengan kata lain, untuk mengembalikan semula khilafah, untuk mengembalikan semula kegemilangan dan kemakmuran Islam, formulanya cukup mudah; tiru dan lakukan apa yang pernah dilakukan oleh ar-Rasul SAW dan para sahabat suatu ketika dahulu. 

Cukup menggugah bukan?

Nah, apa pula pengajaran ketiga yang bisa kita peroleh daripada surah yang cukup pawerrr ini?

Surah al-Fatihah juga sebenarnya mengajar kita cara-cara dan adab untuk berdoa. Sekiranya kita mahu berdoa, sewajarnya kita berdoa sepertimana kita membaca surah al-Fatihah. Bukankah surah al-Fatihah itu sendiri merupakan sebuah doa?


[Kredit]

Ayat 1 hingga 4 itu adalah puji-pujian dan ucapan syukur kepada Allah. Ayat 5 itu pula adalah pengakuan pengharapan dan pergantungan kepada Allah semata. Manakala ayat 6 dan 7 adalah konteks dan isi doa itu sendiri.

Makanya, setiap kali kita mahu berdoa, ia perlu mengikuti format yang sebegitu. Mulakan dengan ucapan puji-pujian dan syukur kepada Allah (juga solawat dan salam kepada Rasulullah SAW), kemudian nyatakan pengharapan dan betapa terdesaknya kita dalam meminta pertolongan dan akhir sekali, mintalah kepada Allah apa yang terbuku di hati. InshaAllah pasti Dia akan mengabulkan segala permintaan yang dihajati.

Di dalam sebuah hadith qudsi, disebut bagaimana Allah menjawab setiap bacaan ayat surah al-Fatihah kita. Oleh sebab itulah, 'Umar al-Khattab r.a. akan berhenti seketika pada setiap selang ayat surah al-Fatihah, agar dia dapat menikmati dan menghayati jawapan-jawapan Allah kepada doanya itu. Subhanallah.

Nah, bagaimana? 

Selepas ini kita akan memandang surah al-Fatihah itu dengan pandangan yang sedikit berbeza bukan?

Selepas ini kita akan lebih menghargai mengapa setiap hari kita wajib melafazkan TUJUH BELAS kali bacaan surah al-Fatihah bukan?

Dan selepas ini kita akan berasa lebih hidup, segar dan nikmat setiap kali kita mengamiinkan bacaan al-Fatihah sang imam itu bukan?

Senyum.

-gabbana-

Subhanallah walhamdulillah, akhirnya Allah izinkan juga saya untuk menyudahkan tulisan ini. 

Haadza min fadhli rabbi. Terasa begitu nikmat dan bersyukur, setelah sekian lama berhenti menulis. 

Moga Allah redha dengan penulisan yang marhaen ini. Dan moga Allah ampunkan dosa-dosa saya dan kita semua, biidznillah. 

Amiin, ya robbal a'lamin. 


5 Caci Maki Puji Muji:

Anonymous 16/12/2014, 15:48  

Err sudah lamer kiranya~ ^^

Ajim 16/12/2014, 20:40  

alhamduliilah... dapat tahu maksud terisrat. sebelum ni cuma tahu yang diterjemahkan aje :)

Anonymous 16/12/2014, 21:08  

It has been a while since your last post mr. And I'm so glad to see the comeback hahaha

Anonymous 16/12/2014, 21:28  

Masya Allah saya berasa seronok sangat baca post ni ;)

munalhanan 17/12/2014, 09:32  

Terasa refreshed.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP