15 April 2015

Wahai Tuhan! Ajarkan Aku Bagaimana Mahu Menchentai!

[Kredit]

Amboi tajuk.

Ehem.

Sebut sahaja pasal chenta, apa sahaja yang terbayang di dalam kepala otak kita?

Bunga ros. Minyak wangi. Pegang tangan. Patung beruang. Kata-kata indah hidung berdarah. Temujanji di bawah gerhana bulan merah. Berbulan madu di Paris. Makan kek cokolat Resipi Rahsia bersama-sama. Buku terhangat dan terlaris di pasaran karya Inche gabbana. Eh.

Tipikal.

Hakikatnya, chenta adalah sesuatu yang jauh lebih mendalam daripada itu semua. Chenta adalah suatu hakikat agung yang jauh lebih bermakna daripada itu semua. Dan chenta adalah suatu idea yang sudah diraikan sejak manusia memijakkan kaki ke muka bumi namun sehingga kini amat sukar sekali difahami.

Terlalu banyak salah faham dan silap tahu apabila berbicara tentang chenta. Sehingga sukarnya seseorang itu untuk memaknai chenta. Sehingga seseorang itu gagal untuk menchentai dalam erti katanya yang sebenar.

Seorang anak sukar untuk menchentai si ayah yang dahulunya meninggalkan dia dan ibunya ketika dia masih kecil lagi.

Seorang suami tidak dapat untuk menchentai si isteri yang perkahwinan mereka sudah diaturkan (Baca: Arranged marriage).

Seorang guru susah untuk menchentai anak-anak muridnya yang nakal dan perangai macam jembalang hutan.

Seorang rakan yang tidak nampak sebab untuk dia menchentai rakannya yang lain, hanya kerana mereka belum benar-benar mengenali.

Seorang ayah tua yang payah untuk menchentai anak-anak darah dagingnya sendiri hanya kerena mereka jarang pulang ke kampung untuk menjenguknya.

Seorang ukhti yang tidak boleh untuk menchentai ahli-ahli bulatan gembiranya yang lain, datang sekadar untuk memenuhi jadual mingguan dan tidak mahu diburu rasa bersalah.

Seorang wanita yang sukar untuk menchentai kucing putihnya yang seringkali mencakar dan menggigit kakinya. Err.

Seorang muslim yang mendapati dirinya susah sekali untuk menchentai ar-Rasul SAW, meskipon saban tahun dia menyambut Maulidur Rasul.

Dan seorang manusia yang walaupon sudah beberapa kali mencuba, masih gagal untuk menchentai Rabbnya. Nanges.

Masakan semua ini bisa berlaku? Mengapa chenta itu tampak sukar untuk dimaknai, sedangkan ia adalah suatu perasaan yang cukup mempesona? Bukankah chenta itu amat didambakan? Bukankah chenta itu membahagiakan?

Bukankah semua orang mahu dichentai dan menchentai?

Boleh jadi, hal ini berlaku kerana salah faham kita tentang chenta. Salah faham yang menjadikan kita meletakkan harapan yang tinggi pada sebuah perasaan bernama chenta. Harapan yang apabila hancur, menjadikan kita kechiwa berguling-guling masuk gaung.

Mari kita lihat dan teliti, beberapa salah faham yang ada terhadap chenta. Oh bukan, saya bukanlah Duktur Chenta. Dan tidak punya tauliah atau kelulusan profesional untuk berbicara secara seriyes tentang chenta.

Saya hanyalah seorang manusia biasa, yang marhaen lagi hina yang hanya mahu berkongsi pengalaman dan rasa. Seorang manusia yang mahu dichentai dan menchentai. Ewah!

Anda sudah bersedia? Penulisan sebegini amat sesuai sekali disertakan dengan sekotak popkon perisa karamel keju dan segelas jus oren segar! 

Chenta itu memiliki 

Antara salah faham terbesar tentang chenta adalah chenta itu sifatnya memiliki. Maknanya, apabila kita chenta pada seseorang itu, maka secara otomatiknya, kita memiliki dirinya dan chentanya.

Kefahaman sebegini amat merbahaya sekali, kerana apabila kita gagal memiliki apabila sudah menchentai sepenuh hati, kita akan merasa kechiwa tahap wali sehingga sanggup melakukan perkara-perkara bodoh dan gila termasuklah mencederakan diri sendiri.

Baru-baru ini kita dikejutkan dengan kejadian seorang wanita muda yang ditikam sampai mati oleh bekas tunangnya. Semuanya gara-gara pemuda tersebut kechiwa chentanya ditolak oleh wanita itu. Hal ini tidak lain dan tidak bukan kerana merasakan betapa chenta itu memiliki. Dan apabila diri dan chenta itu gagal dimiliki, kita sudah jadi tidak waras lagi. Alahai.

Chenta itu tidak pernah memiliki. Ia adalah sebuah perasaan yang kita hamburkan, yang kita kongsikan, dengan harapan chenta kita diterima, namun ia tidak pernah memiliki.

Kadangkala kita berikan segala jiwa dan raga kita untuk menchentai, kita serahkan segala-galanya yang ada pada kita, namun ia tetap tidak pernah memiliki.

Dan kadangkala kita bersungguh-sungguh dalam menchentai, sanggup berbelanja besar demi sebuah chenta, sanggup merenangi lautan Pasifik dan mendaki Gunung Fuji, namun ia tetap tidak pernah memiliki.

Kerana yang berhak memiliki itu hanya sahaja Allah SWT. Chenta Allah pada hamba-hambaNya sangat agung dan suci, maka Dia berhak memiliki. 

“Sesungguhnya Allah SWT pada hari kiamat berfirman, ‘Dimanakah orang yang chenta-menchentai karena keagungan-Ku? Pada hari ini mereka akan Aku berikan naungan pada hari yang tiada naungan melainkan naungan-Ku.’” 

[Hadith riwayat Muslim] 

Hoyeaaahh. [Kredit]

Chenta itu tidak boleh bertepuk sebelah tangan 

Meskipon kita amat berharap yang chenta kita akan berbalas, tetapi hakikatnya, panas kadangkala tidak sampai ke petang kerana ada hujan batu di tengah hari.

Walaupon hukum gerakan Newton ketiga dengan yakin dan jelasnya menyatakan, untuk setiap daya akan ada daya balas pada arah berlawanan dengan magnitud kekuatan yang sama, malangnya hukum ini tidak terpakai untuk chenta. Eheh.

Kita hanya boleh berharap. Kita hanya bisa memasang angan-angan. Dan kita hanya boleh untuk mengimpikan. Namun sama ada chenta kita akan berbalas atau tidak, meski sudah ratusan waksep chenta yang kita hantar, walau sudah ribuan kuntum bunga mawar dan puluhan tan Ferrero Rocher kita bayar, adalah di luar bidang kuasa kita.

Agak menggelikan ketiak dan menggeletek hati apabila tidak lama dahulu, lamaran seorang lelaki di China telah ditolak dengan selambanya oleh gelprennya, meskipon lelaki tersebut telah membeli ratusan iPhone dengan tujuan untuk menambat hati kekasih hati dan paru-parunya itu. Gelprennya itu tidak makan rasuah rupa-rupanya. Wahahaha. Bagi saya je la satu iPhone tu bang oi!

Kerana chenta adalah sesuatu yang amat mahal dan bernilai harganya. Ia tidak boleh dibeli dengan wang ringgit, dollar, yen, pound sterling apatah lagi rupiah. Untuk mengharapkan seseorang itu membalas chenta kita, ia memerlukan lebih dari sekadar harta dan material.

Namun ada satu khas pengecualian untuk ini. Yang mana chenta anda wajib dan konfem akan berbalas. Yang mana anda pasti tidak akan dikechiwakan. Pasti dan pasti.

Itulah dia, menchentai Allah, Tuhan dan Raja sekalian alam. 

"...Bila kamu mendekati Aku satu jengkal, Aku mendekatimu satu hasta. Bila kamu mendekati Aku satu hasta, Aku mendekatimu satu depa. Bila kamu datang kepada-Ku dengan berjalan kaki, Aku datang kepadamu berlari-lari." 

[Hadith Riwayat Bukhari]

Senyum. 

Chenta itu kata nama 

Ya, chenta itu indah. Chenta itu mengasyikkan. Chenta itu mempesonakan.Tapi ia tidaklah sekonyong-konyong turun dari langit ibarat bulan jatuh ke riba. Ia bukan juga arnab-arnab gemok berlari riang di tengah-tengah rimbunan bunga daffodil yang tumbuh segar.

Bukan. Ia tidak semudah itu.

Chenta itu adalah kata kerja. Maknanya, kita perlu berusaha untuk mendapatkannya. Kita perlu bekerja keras untuk memperolehnya. Kita perlu bersungguh-sungguh untuk merangkul agar ia berada di dalam dekapan chenta kita.

Chenta ialah suatu keajaiban, tapi ia sendiri tidak akan datang secara ajaibnya. Chenta suatu keluarbiasaan, tapi ia juga biasa seperti perkara-perkara yang lainnya dalam erti kata ia perlu diusahakan.

Maka sekiranya anda jatuh chenta pada anak gadis Lebai Semaun tok siak surau kampung itu, anda hendaklah berusaha untuk menawan hati mak dan ayahnya dahulu.

Sekiranya anda mahu chenta pada anak-anak murid anda yang nakal tahap Action Kamen itu, anda perlulah duduk sama rendah dan bersimpuh sama lantai dengan mereka terlebih dahulu. Boleh jadi ada cerita dan sejarah di sebalik kenakalan mereka itu.

Jika anda mahu chenta si suami yang anda kahwini melalui proses Baitul Muslim yang anda tidak pernah kenali sebelum ini, berilah masa untuk kalian saling mengenali. Pada masa yang sama, berilah layanan yang terbaik buat si suami sepertimana yang selayaknya, agar dia dapat jatuh chenta berguling pada anda.

Andai anda mahu jatuh chenta pada ar-Rasul dan Sunnah-sunnnahnya, maka berusahalah untuk mengenali sosok agung itu dan cuba sebaiknya untuk mengamalkan sunnah kehidupannya.


“Katakanlah, ‘Jika kamu benar-benar menchentai Allah, ikutilah aku (Rasulullah) nescaya Allah menchentaimu dan mengampuni dosa-dosamu.” Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang."

[Ali-Imran, 3:31]

Betapa Allah telah mengajarkan kita, apabila kita menchentai dan menyayangi sesuatu, seharusnya kita yang menunjukkan jalannya terlebih dahulu.


“Sesungguhnya Allah dan para malaikatNya berselawat untuk Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam dengan penuh penghormatan kepadanya.”

[al-Ahzab, 33:56]

Kerana sungguh, chenta itu adalah sebuah kata kerja. Senyum. 

Chenta itu buta

Haaa, ini salah faham tentang chenta yang fatal sekali! Kononnya bila dah chenta, semua pon baik-baik dan sempurna sahaja.

Konon lautan api sanggup direnangi, gunung tinggi sanggup didaki. Cuba dulu berenang merentas Sungai Pahang dan daki Gunung Ledang. Kalau belum apa-apa dah pancit tak usah berangan la bang! 

Tidak hairanlah ramai anak-anak muda (dan orang tua juga) yang terperangkap dengan jerat chenta syaitonirojim, kerana mereka mendakwa betapa chenta telah membutakan mereka! 

Mereka biarkan hubungan yang mereka dakwa sebagai chenta itu berlumuran dengan dosa. Chenta yang mereka dakwa sebagai suci dan agung itu sebenarnya tidak lebih dari sekadar alat untuk melempiaskan nafsu. Dan chenta yang mereka katakan rahmat dan berkat itu, sebenarnya penuh dengan laknat dan maksiat!

Geleng kepala. 

Maka tidak hairan juga hubungan chenta yang dibina tidak bertahan lama, kerana ia dibina di atas dasar nafsu yang rapuh. Masing-masing tidak pernah merasa puas dengan chenta yang ada, kerana rupa-rupanya chenta yang dirasakan selama ini hanyalah sekadar pemuas hawa. Mudah marah dan rasa kechiwa dengan chenta yang dirasa; masakan tidak, ia hanyalah plastik dan superfisial semata!

Walhal chenta yang sebenar itu sebenarnya jauh dari dosa. Chenta yang agung itu bebas dari maksiat yang melekat dan nafsu yang terburu. Chenta yang suci itu adalah sebuah chenta yang ikhlas keranaNya yang membawa ke sorga dan membebaskan diri dari neraka! 

“Dari Anas bin Malik RA, bersabda Rasulullah SAW: 'Tiga perkara apabila terdapat pada diri seseorang, dia merasai kemanisan iman: Siapa yang chentanya kepada Allah dan Rasul lebih dari chentanya kepada yang lain; siapa yang chentanya kepada orang lain hanya kerana Allah; dan dia membenci kembali kepada kekufuran selepas Allah menyelamatkannya (dari kekufuran), sebagaimana bencinya dia akan dicampakkan ke dalam api neraka.'”

[Hadith Riwayat Muslim] 

Nah, chenta yang sebenar  itu tidah pernah membutakan, malah ia mencelikkan jiwa dan perasaan!

Awwww. [Kredit]
  
Chenta itu untuk dinikmati sendiri 

Jangan kedekut taik idung masin sangat boleh tak?

Padanlah anda selalu bergaduh dengan sahabat anda itu. Tidak hairanlah isteri tersayang sering bermasam muka dengan anda. Tidak peliklah Cik Adik Perempuan anda sukar benar mahu bertoleransi dengan anda.

Anda sukar sekali mahu berkongsi chenta rupa-rupanya.

Kan lebih manis apabila ubat gigi cap Kolget itu dikongsi sama? Kan lebih gembira apabila karipap berintikan kentang dan daging itu digigit sama? Kan lebih bahagia bantal yang penuh air liur basi itu menjadi tempat rehat dua kepala?

Nah, jika itu semua pon sudah membahagiakan, sudah boleh membuatkan diri ini tersenyum, apatah lagi apabila yang dikongsikan itu adalah chenta?

Bukankah erti hidup itu pada memberi dan berkongsi?

Bagaimana caranya kita boleh berkongsi chenta? Dengan tidak menyembunyikan perasaan kita itu dan jujur dengannya. 

“Dari Anas r.a. mengatakan bahawa seseorang berada di sisi Rasulullah SAW, lalu salah seorang sahabat melewatinya. Orang yang berada di sisi Rasulullah SAW tersebut berkata, ‘Aku menchentai dia, ya Rasulullah.’

Lalu Rasulullah SAW bersabda, ‘Apakah anda sudah memberitahukan kepadanya?’

Lelaki itu menjawab, ‘Belum.’ Lalu Rasulullah SAW bersabda, ‘Beritahukan kepadanya.’

Lalu lelaki tersebut memberitahukannya dan berkata, ‘Sesungguhnya saya menchentai anda kerana Allah.’

Kemudian orang yang dichentai itu berkata, ‘Semoga Allah menchentaimu kerana anda menchentai saya kerana-Nya.’ 

[Hadith Riwayat Abu Daud]

Dan kita hanya dapat benar-benar memaknai chenta apabila kita berjaya menchentai seseorang itu sama atau lebih baik lagi daripada kita menchentai diri kita sendiri.

"Tidak beriman seseorang itu selagi dia tidak menchentai saudaranya sepertimana dia menchentai dirinya sendiri."

[Hadith riwayat Muslim]

Nah, mana mungkin kita kedekut lagi dalam berchenta selepas membaca hadith ini kan?

Chenta itu mudah ibarat makan popkon perisa coklat seteroberi sambil goyang kaki 

Ini satu lagi salah faham yang merbahaya tentang chenta. Betapa chenta itu mudah, indah dan fulsetop di situ. Haih.

Benar chenta itu mudah. Benar chenta itu indah. Dan benar chenta itu menggugah.

Namun chenta itu mudah selepas bersusah. Chenta itu indah usai penat bertingkah. Dan chenta itu menggugah apabila sudah bersungguh mengayun langkah.

Chenta itu ada gaduhnya, ada rajuknya, ada kecil hatinya, ada terguris perasaannya, ada salah fahamnya, ada bercakarannya, ada baling pinggannya. Err.

Baharulah akan ada rasa sayangnya, ada pujuknyaa ada rasa bahagianya, ada rasa terujanya, ada pesonanya dan ada baling bantal manjanya. Eheh.


“Maka sungguh, bersama kesulitan ada kemudahan. Sungguh, bersama kesulitan ada kemudahan.”

[al-Insyirah, 94:5-6]



Sungguh kemanisan chenta itu hanya dapat dirasai apabila kita telah merasakan pahit dan masinnya.

Kenikmatan chenta itu hanya dapat dikecapi apabila kita sudah melalui jalannya yang penuh duri dan kaca.

Dan keasyikan chenta itu hanya akan dapat kita dinikmati tatkala kita sudah beramah mesra dan bertepu tampar dengan susah dan derita.

Orang yang mengatakan chenta itu mudah, adalah orang yang belum benar-benar berchenta. Orang yang mendakwa berchenta itu ibarat makan kacang kuda sambil menyuap kek cokolat ke dalam mulut, belum pernah merasakan betapa hebatnya chenta yang sebenar.

Sungguh, pintu kepada kesenangan adalah kesusahan. Dan anak kunci untuk membuka pinta chenta yang hakiki adalah ujian kepayahan dan mehnah penderitaan. 

“Sesungguhnya Allah jika menchentai suatu kaum, maka Dia akan mendatangkan cobaan kepada mereka. Dan barangsiapa redha dengan ujian itu, maka dia akan memperoleh keredhaanNya. Dan barangsiapa membencinya maka dia akan memperoleh kebencianNya.” 

[Hadith riwayat Tirmizi dan Ibnu Majah]

Ah, bahagia! 

Chenta itu tidak memerlukan pengorbanan 

Jika ada orang yang berpendapat sebegini, ketahuilah, orang itu tidak layak untuk berchenta, apatah lagi dichentai.

Chenta itu sendiri adalah sebuah pengorbanan. Chenta adalah nama lain bagi pengorbanan!

Mungkin kerana itulah begitu ramai orang yang mudah menukar-nukar pasangan kerana kononnya tidak ketemu dengan chenta sejati. Mungkin kerana itu jugalah banyak pasangan suami isteri hari ini begitu mudah bercerai-berai, hanya kerana kononnya sudah tidak sepadan lagi. Mungkin ini juga sebab mengapa ramai orang yang merasakan begitu sukar untuk jatuh chenta dengan ar-Rasul dan Allah, hanya kerana kononnya chenta itu sukar benar untuk dirasai.

Hakikatnya, semua ini berlaku kerana gagalnya kita memaknai erti sebuah pengorbanan!

Kalau kita benar sayangkan seseorang itu, kita sanggup buat apa sahaja untuknya kan? Kita sanggup beli cokolat mahal-mahal untuk dihadiahkan kepadanya. Kita sanggup berulang-alik dari satu tempat yang jauh hanya kerana mahu bertemu mata dengannya. Kita sanggup bersengkang mata hanya kerana mahu menemani si dia. Kita sanggup mengorbankan perasaan kita, memendam rasa dan menyimpan jiwa, hanya kerana mahu melihat orang yang kita sayang itu bahagia?

Bukankah itu semua suatu pengorbanan?

Dan betapa nikmatnya rasa chenta yang didahulukan dengan pengorbanan. Betapa mahalnya harga sebuah chenta yang yang dibeli dengan pengorbanan. Dan betapa asyik dan pesonanya sebuah chenta yang berintikan pengorbanan.  

Mari kita lihat doa chenta yang paling epik yang pernah dirakamkan oleh sejarah ketamadunan manusia, itulah doa Muhammad SAW usai tribulasi di Thaif: 

"Wahai Tuhanku, kepada Engkaulah aku adukan kelemahan tenagaku dan kekurangan daya upayaku pada pandangan manusia.

Wahai Tuhan Yang Maha Rahim, Engkaulah Tuhannya orang-orang yang lemah dan Engkaulah tuhanku.

Kepada siapa Engkau menyerahkan diriku? Kepada musuh yang akan menerkam aku atau kepada keluarga yang Engkau berikan kepadanya urusanku, tidak ada keberatan bagiku asalkan Engkau tidak marah kepadaku.

Sedangkan afiat-Mu lebih luas bagiku. Aku berlindung dengan cahaya muka-Mu yang mulia yang menyinari langit dan menerangi segala yang gelap dan atas-Nyalah teratur segala urusan dunia dan akhirat.

Dari Engkau menimpakan atas diriku kemarahan-Mu atau dari Engkau turun atasku azab-Mu. Kepada Engkaulah aku adukan halku sehingga Engkau redha. Tidak ada daya dan upaya melainkan dengan Engkau." 

Inilah chenta yang sebenar. Inilah manifestasi chenta yang teragung. Dan ini cara berchenta yang paling mulia.

Ia chenta yang penuh dengan pengorbanan!

Siapakah manusia yang paling dichentai oleh Allah? Muhammad SAW. Tetapi bagaimanakah perjalan hidup sosok yang dijoloki sebagai penutup segala Nabi tu? Penuh dengan pancaroba; warna-warni penderitaan dan kesengsaraan.

Nah, beginikah cara Allah melayan kekasihNya? Begitukah sikap seorang kekasih kepada buah hati pengarang jantungnya?

Ya. Kerana chenta yang sebenar itu dipaliti dengan lumpur-lumpur kepayahan. Ia terlumur dengan debu dan pasir penderitaan. Ia tercalit dengan kotoran penyeksaan dan kesengsaraan.


“Ataukah kamu mengira kamu akan masuk sorga, walhal belum datang kepadamu cobaan seperti orang-orang yang terdahulu sebelum kamu. Mereka ditimpa kemelaratan, penderitaan dan digoncang (dengan pelbagai cobaan), sehingga rasul dan orang-orang beriman bersamanya berkata, ‘Bilakah akan datang pertolongan Allah?’ Ketahuilah, sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat.”

[al-Baqarah, 2:214]



Fuh.

Bagaimana? Anda rasa lebih yakin untuk menchentai dan dichentai sekarang ini?

Moga segala silap faham dan salah tahu kita tentang chenta selepas ini dapat diluruskan dan dibetulkan. Dan selepas itu, segala semak samun dan hutan belukar yang menghalang jalan chenta kita selama ini dapat dibersihkan. Agar yang tinggal hanyalah jalan yang lurus dan suci menuju chenta yang hakiki.

Namun, sekiranya semua itu masih gagal menjadikan kita faham dan tahu untuk menchentai…

Wahai Tuhan! Ajarkan kami bagaimana mahu menchentai! 

“Demi zat yang diriku berada di bawah kekuasaan-Nya, tidak akan masuk sorga selagi kamu tidak beriman, tidak akan beriman selagi kamu tidak saling chenta-menchentai. Apakah kamu ingin ku khabarkan mengenai amalan yang apabila dilakukan pasti membuatkan kamu saling menchentai?” 

Para sahabat menjawab, “Ya wahai Rasulullah.” 

Nabi pun bersabda, “Sebarkanlah salam dalam kalangan kamu.”                         



[Hadis riwayat Muslim]

Senyum.

-gabbana-

Kini terasa begitu sukar untuk menghasilkan satu post sebegini, tidak lagi seperti dahulu.

Mungkinkah era kegemilangan Inche gabbana sudah berakhir. Gasp.

"Pernah gemilang ke Inche gabbana?"

Err.

16 Caci Maki Puji Muji:

Ace 15/04/2015, 11:14  

Err,, Inche Gabbana putus cinta ke nih? Hehe. Kenapa dah xbanyak entries nih? Sedihnyerrrr TT-TT

Gabbana, nak join bulatan gummbira boleh?

p/s:bila Adam mahu bm dengan cik h nih? Jemput2la..

CK 15/04/2015, 14:12  

Chenta Allah bertebaran bersama orang orang yang menchentai-NYA

Anonymous 15/04/2015, 14:59  

mungkin enche Dah tua kot

Mar Mansor 15/04/2015, 15:15  

walaupon panjang berjela..setiap bait kata saya baca dan terkesan dalam jiwa raga...terbaik

Sang Musafir 15/04/2015, 15:38  

ALLAHUAKBAR! sangat bermakna buat hati yang sering dilema dengan erti 'chenta'.

Anonymous 15/04/2015, 21:47  

nape background hitam. berkabong ke macam prsidangan dun perak. apg org perak kan sebelah mak.susah nak baca la, yg merah tu lagi la, kecik..hehe.
ni memang post orang putus cinta ni. sour grape or nasihat diri sendiri. on second thought, nmapak macam apg nii pakar juga dalam ilmu cinta ni. dah matured la katakan. siapa yng di tungu tak kunjung tiba lagi ke?

nur ikmal 15/04/2015, 23:53  

salam inche gabbana,

agak2 kalo akak pinangkan adik akak ngn inche gabbana lepas x requirement ni?

p/s: blog mesti diteruskan kalo mampu, antara platform dakwah masakini. peh. nway kalo bukukan blog demi kemaslahatan umat (insyaAllah dimudahkan... all d best ntuk tembus kedai buku beyond kino eh)

Mex 16/04/2015, 09:17  

Nur Ikmal,gabbana sudah berpunya lah..

p/s:Dam, kau putus cinta betol nih?

Anonymous 16/04/2015, 14:19  

lengkap dan padat sungguh. terima kasih

Unknown 17/04/2015, 03:40  

Salam, alhamdullillah...lme mencari makna chenta nie...bru jumpa skrng...at least xde la org ckp sye buta kayu, buta hati dn xde hati lg...trime kasih enche gabbana...

Anonymous 17/04/2015, 20:41  

Chenta as kata kerja-jalan cinta para pejuang.

Pnjgnya mak aii...fuhh!

Hidayah Suhailee 19/04/2015, 11:04  

"Chenta itu mudah ibarat makan popkon perisa coklat seteroberi sambil goyang kaki "
haha. comel ayat..

then..
cinta itu adalah satu rasa terindah yang Allah kurniakan kepada setiap makhluk Nya.

Farah Hanim Mohd Alwi 19/04/2015, 23:13  

Orang kata, orang yang pernah rasa sakitnya dalam bercinta je boleh tulis something yang mencairkan jiwa camni. Tak tau cemane keadaannya dengan Inche Gabbana tapi moga khair semuanya ;)

Post ni agak relatable lah dengan apa saya rasa, cuma ni cinta sesama jantina. Tak tau cemana nak thank you for writing this post, because it changes my life. Yes it does. Cuma mampu ucap jazakallah khairan katsira ;)

nur ikmal 21/04/2015, 00:08  

Mex, terima kasih bgatahu, da smapaikan pada adik saya tu ha, follower tegar insyaAllah, mohon post lagi la ilmu2 bermanfaat Inche, mudahmudahan ramai anak2 muda sibuk di jalanNya

Anonymous 23/04/2015, 15:16  

Inche gabbana mohon layangkan entry tentang sabar seorang guru..sangat2 memerlukan motivasi..6tahun bertahan..dan ingin terus bertahan memegang status itu..

Anonymous 21/05/2015, 23:04  

Inche gabbana
I just found you and I am already drunk in love, with your writing. Mohon terus menulis. I think you are a talented writer.
Janganlah berhenti. Nanti ramai yg giler ternanti-nanti tahap dewa-dewi untuk membaca post anda.

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP