2 April 2016

Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana

Klik untuk paparan yang lebih osem dan besar

"“Sesungguhnya tabi’in yang terbaik ialah seorang pemuda bernama Uwais.” 

Uwais al-Qarni. Suatu nama yang tidak perlu diperkenalkan lagi. Kita mengenalinya sebagai seorang selebriti langit; tidak dikenali di dunia sewaktu hayatnya tapi dipuja di langit dan seluruh alam buana.

Ironinya, hari ini kita hidup di dalam zaman yang penuh dengan kegilaan; antaranya kegilaan mencari populariti dan kemahsyuran dunia. Trend Mukabuku, Insta dan Pengicau yang mendominasi kehidupan masyarakat hari ini, menjadikan kita tidak lagi dapat memaknai keikhlasan dalam erti katanya yang sebenar.

Buku ‘Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana’ adalah suatu usaha kecil untuk mengajak kita semua untuk kembali menghayati betapa besarnya makna sebuah keikhlasan. Dan betapa manis dan lazatnya buah-buahan ranum yang tumbuh dari benih-benih keikhlasan ini.

Agar kita semua dapat menjadi selebriti langit seperti Uwais. Senyum."

Demikianlah sinopsis yang saya muatkan pada belakang kaver buku terbaru saya yang bakal diterbitkan tidak lama lagi.

Ehem.

Alhamdulillah, tsummal hamdulillah. Dengan penuh rasa syukur dan ta'zim, dengan penuh rasa rendah diri dan penuh kesedaran betapa banyaknya kekurangan dan kelemahan pada diri, saya dengan ini ingin mengumumkan pelancaran buku terbaru saya, sebuah buku bukan fiksi (Baca: Non-fiction) yang bertajuk:

'Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana'

Anda yang setia dan tegar mengikuti penulisan saya pasti macam, "Eh pernah ku dengar tagline itu tapi di mana ya?" Eheh. Ya, itulah tagline yang sering saya gunakan di dalam penulisan saya dan kadangkala ketika menjawab emel-emel yang dihantar kepada saya. 

Saya mendapat idea untuk menulis buku ini sudah lama, cuma betul-betul seriyes berfikir tentangnya pada tahun lepas dan akhirnya diberi kekuatan dan kemahuan untuk mula menulis pada hujung tahun lepas. Alhamdulillah, dengan izin dan inayah dari-Nya, saya berjaya menyiapkan buku ini pada fasa akhir bulan Mac, agak awal dari apa yang saya jangkakan. 

Buku 'Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana' (Penat jugalah nak taip tajuk buku ni sebab tak boleh nak singkatkan macam IPJ. Peluh besar.) mengambil keikhlasan sebagai temanya yang utama. Juga amal-amal yang bagaimana yang sepatutnya tumbuh daripada benih-benih keikhlasan yang ditanam.

Oleh sebab itu, tidak ada sosok yang rasakan lebih sesuai untuk saya jadikan sebagai central figure buku ini selain daripada Uwais al-Qarni; seorang tabi'in yang semasa hayatnya tidak dihargai, namun akhirnya dijulang selepas pemergiannya. Menerusi tabi'in terhebat sepanjang zaman itu, saya cuba merungkaikan apakah rahsianya Uwais diangkat sebagai selebriti langit yang dipuja oleh sekalian penduduk langit dan alam buana.   

Buku ini dibahagikan kepada LIMA bab yang utama (Spoiler alert! Hehehe.):

  • Memaknai Keikhlasan
  • Beramal Sehingga Ke Sorga
  • Menjadi Selebriti Langit
  • Ikhlas; Tidak Semudah Memasak Megi
  • Satu Amal, Seribu Makna
Lima bab ini dibahagikan pula kepada lima sub-topik untuk menghuraikan bab tersebut. Nak tahu apa kesemua sub-topik tersebut? Macam biasalah, anda kena belilah buku ini dahulu! Wahahaha. 

Selain Uwais, saya juga ada kongsikan kisah-kisah selebriti langit yang lainnya, untuk meyakinkan anda semua betapa mereka ini berkongsi karakteristik yang sama; keikhlasan tahap lejen dan amal-amal yang bermanfaat untuk manusia di sekeliling mereka. 

Sedikit kelainan pada buku ini sekiranya saya boleh kongsikan, saya sangat berhati-hati dengan dalil-dalil yang saya nukilkan di dalam penulisan saya kali ini. Saya cuba sedaya upaya untuk memuatkan dalil-dalil yang sahih sahaja. Dan kali ini buat pertama kalinya, saya merujuk pada banyak kitab-kitab dan buku-buku yang lainnya bagi memastikan hujah-hujah yang saya lontarkan lebih mantap dan meyakinkan. 

Selain itu, macam biasa, selari dengan tema 'Memfikrahkan Indie, Mengindiekan Fikrah', bahasa penulisan yang saya gunakan sedikit sempoi dan santai, dengan harapan para pembaca tidak terasa terlalu berat dengan idea-idea yang dilontarkan dan lebih seronok dan teruja untuk membacanya. 

Jujurnya, saya amat teruja dengan penghasilan buku ini kerana sebahagian besar daripada penulisan di dalam buku ini TIDAK dicilok dari penulisan-penulisan yang sedia ada di dalam belog saya. Mungkin adalah 2-3 sub-topik yang diciplak dari belog saya itu. Oklah, mungkin lima lah. Kehkehkeh. Tetapi selainnya, memang penulisan saya yang original, terbaik dari ladang! Segar dari ketuhar! 

Untuk menambah keterujaan anda, inshaAllah dari semasa ke semasa, saya akan kongsikan beberapa artikel pilihan di dalam buku saya itu di belog APG ini untuk memberikan gambaran kasar kepada anda, buku ini tentang apa sebenarnya. Kiranya macam sneak peek la juga. Strategi promosi bhai! Kekeke.

Buku 'Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana' adalah terbitan Penerbitan Wahai! dan akan dijual pada harga RM25.00 untuk pasaran Semenanjung Malaysia dan RM30.00 untuk Sabah dan Sarawak.

Namun! Ok sila tegakkan badan anda dan beri perhatian yang tiada kompromi kepada pengumuman yang saya nak buat ini.

Untuk tempoh waktu yang terhad sahaja, buku ini boleh didapati pada harga diskaun 20% SEKIRANYA anda membuat pre-order bermula hari ini (2 April 2016) sehingga 11 April 2016; promosi terhad untuk 10 hari sahaja! Ofkos, penghantaran adalah PERCUMA ke mana-mana lokasi di seluruh Malaysia. 

TIDAK CUKUP DENGAN ITU!

Sembilan puluh sembilan (Baca: 99) pembeli* yang pertama akan menerima naskhah buku mereka dengan tanda tangan saya menghiasi mukasurat hadapan buku. Ok saya tahu tanda tangan saya tidaklah bernilai mana pon, perasan je lebih, wahahaha. Tapi saya tahu ada dalam kalangan anda yang teruja sampai nak jatuh kerusi dengan tawaran hebat ini bukan? Hehe. 

Tempah buku anda sekarang melalui pesanan waksep di 018 243 3772. Saya ulang, 018 243 3772. Eheh.

InshaAllah buku ini dijangka siap dicetak pada hujung bulan ini. Doakan agar segalanya dipermudahkan.

Oh ya, selepas 11 April, pre-order akan ditutup dan hanya akan dibuka semasa PBAKL nanti. Kiranya, jika anda terlepas untuk membuat pesanan dalam tempoh sepuluh hari ini, anda perlu menunggu sehingga 29 April untuk mendapatkan buku ini, sama ada pergi sendiri ke gerai Wahai! di PBAKL nanti, atau tempah secara online semula. 

Fuh.

Bagaimana? Apakah tahap keterujaan anda sekarang?

Saya ingin mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan setinggi-tinggi terima kasih dan penghargaan kepada semua yang terlibat dalam penghasilan buku 'Biar Tak Glamor Di Dunia, Asal Popular Di Langit Sana' - sama ada secara langsung atau tidak - terutamanya ikhwah fillah yang sentiasa menyokong dan mendoakan saya. Tidak juga kepada insan-insan tersayang - keluarga terdekat, sahabat handai dan kucing-kucing gebu di rumah - yang tidak pernah hilang kepercayaan kepada diri ini. Dan akhir sekali, kepada anda semua, pembaca setia APG sejak dahulu lagi, yang saya yakin sentiasa menyokong dan mendoakan saya; biarlah Allah sahaja yang mengganjari kebaikan dan ketulusan kalian. 

Akhir sekali, tinggilah harapan saya agar buku ketiga saya ini, akan memberikan manfaat kepada anda yang membacanya. Jika tidak banyak, sedikit pun jadilah (tapi janganlah sedikit sangat!). Kerana sungguh, tiada yang saya harapkan melainkan usaha yang kecil dan marhaen ini akan menjadi bekalan untuk saya persembahkan di hadapan Allah kelak.

Moga Allah redha!

-gabbana- 

Sangat nebes dan teruja pada masa yang sama, untuk melihat apakah respon untuk buku terbaru ini.

Oh ya. Lawa kan kaver buku ni? Wahahaha.

4 Caci Maki Puji Muji:

Unknown 02/04/2016, 23:03  

Salam. Dah berapa orang dah pre order nih?

Anonymous 03/04/2016, 07:21  

salam. sub topik tu ade yang cerita pendek tak IG?

Anonymous 03/04/2016, 15:59  

gambar depan tu inche gabbana ke? :)

Kei 29/05/2016, 13:08  

dah beli :)
plus buku ikhwah pakai jeans

Related Posts with Thumbnails
"Sesungguhnya Allah membeli dari orang-orang mukmin, baik diri mahupun harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. Mereka berperang di jalan Allah; sehingga mereka membunuh atau terbunuh...

Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan demikian itulah kemenangan yang Agung."

-At Taubah, 9:111

  © Blogger template 'Ultimatum' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP